Mitt i Limhams puls ligger Brf Malmhaug med sina 37 bostadsrätter.

Brf Malmhaug är en äkta bostadsförening som bildades år 1954 då huset stod klart. Huset är ett femtiotalshus och har en vacker tidstypisk fasad längst Sandvångsgatan. Arkitekten är SvenIvar Ekstrand som också ritat de övriga husen i kvarteret Angorageten. Vi i Malmhaug är måna om att bevara 50 tals känslan så långt det är möjligt och att miljön ska vara trivsam att leva i både ute och inne.

Målsättningen för vår bostadsförening är att alla skall känna trygghet och gemenskap i boendet.

Omgivning

Föreningen Malmhaug finns i gamla Limhamn och har ett mycket bra centralt men ändå fridfullt läge i kvarteret Angorageten. Limhamn är ett lugnt område med blandad bebyggelse, i huvudsak består bebyggelsen av gatuhus, villor och gamla fiskestugor. Limhamn är sedan 1915 en del av Malmö. Det var först under 50 talet som det uppstod ett behov av att bygga flerfamiljshus i Limhamn, detta p g a den då växande industrin. Därför ritades detaljplanen om och det uppfördes ett flertal tre våningshus b la i kvarteret Angorageten, istället för de planerade villorna som fanns i den ursprungliga planen för området. Idag är Limhamn inne i en mycket intressant period av nybyggnation och stadsdelen expanderar ut längs havslinjen. De gamla industriområdena har fått ge plats åt vackra radhus och flerfamiljshus. Infrastrukturen har även anpassats efter den ökade befolkningen.

Limhamn kan sägas vara en liten by i storstaden. Här finns i stort sett allt man behöver för shopping och service. Mysiga restauranger och cafeer finns en del med fin havsutsikt. Till stranden och småbåtshamnen där man för övrigt har utsikt över Öresundsbron är det ca 1 km i från BrfMalmhaug och lika långt till den vackra Djupadalsparken med sina vackra kollonilotter. Ni finner även Limhamns kalkbrott på samma nära avstånd. En unik plats i Malmö, det gamla kalkbrottet är ett resultat av brytning av kalk för tillverkning av cement. Området är sedan 2010-2011 ett kommunalt naturreservat. Om man går motionsslingan runt kalkbrottet har man fått en promenad på 4 km.

Området passar mycket bra för den som vill bo lugnt men ändå vill ha nära till den stora staden, Malmö city är inom cykelavstånd. Med Limhamn centrum runt knuten och Hyllie med ett av nordens största köpcentrum Emporia och även Malmö Arena. Ni tar er snabbt till Kastrups flygplats och Köpenhamn med allt vad som där bjuds genom att hoppa på  tåget från Hyllie station. Längre ner på Limhamns huvudgata Linnegatan finner vi både ICA Malmborg och Willys, bra för inköpen. Det är inte långt till Malmös flertalet grönskande parker som Slottssparken och Kungsparken. Busshållplats finns endast en minut bort och erbjuder goda förbindelser med lokalbussar. Till Malmö centralstation är det ca 3 km, bra för pendlaren.